Esietendus "Charlotte Löwensköld"

Rakvere Teatri 81. hooaja teine uuslavastus on põhjamaine armastuslugu "Charlotte Löwensköld".  Selma Lagerlöfi üle põlvkondade ulatuv saaga räägib seisustest, uhkusest, väärikusest, viisakusest, armastuse suurusest ja lubaduste kaalust.  Nimiosas mängib Natali Väli, lavastas Urmas Lennuk. Esietendus 5. septembril kell 19 Rakvere Teatri suures saalis.

Urmas Lennuki sõnul on Löwensköldide saaga teda võlunud juba 20 aastat, aga hirm hoidis seni tagasi: „Väga raske oli seda teksti dramatiseerida. Lagerlöf on nii tugeva loo komponeerinud, et väga rumal oleks seda jõuga tõlgendama minna. Ja siis rändasingi jutuvestjaga kaasa. Olen juba nii vana küll, et mõningaid asju teha lihtsalt nii nagu süda ütleb. Need on üle hulga aja proovid, kus ma püüdsin taandada end lavastajast rohkem näitejuhiks ja näitlejad on osanud seda positiivselt ära kasutada. Kõik lavastused ei pea olema lavastajanägemused – Lagerlöf on loonud võimsa galerii tegelasi. Hakata siia jõuga lavastajanägemust kuduma oleks olnud rumalus.”

Peategelast kehastav Natali Väli on proovidest, lavast ja etendustest eemal olnud täpselt kaks aastat. „Võtsin selle loo vastu tundmata romaani, mida siis peagi peale jah-sõna lugema tõttasin. Juba romaani lugedes tundsin mitmeid tuttavaid teemasid. Ja nüüd need proovid, lavastaja, partnerid, tekstide mõtted ja alltekstid - see kõik on toonud üles paljusid erinevaid mõtteid ja emotsioone, mida on vaja olnud läbi mõelda või tunda. Mulle tundub, et see on väikest viisi minu teraapiline lugu. Veidi tervendava mõjuga. Lavaga taaskohtumiseks ei oskaks ma valida paremat teemat, lavastajat ja truppi,” kirjeldas Natali Väli.

Lavastuse kunstniku Liina Undi sõnul hakkasid nad Urmas Lennukiga sellest lavastusest rääkima umbes aasta tagasi: „Ühe esimese asjana ütles ta veidi eneseirooniliselt muiates, et see lugu puudutab vanamoodsaid teemasid nagu inimese sisemine au ja väärikus. Sedamööda, kuidas aeg muutus tänavu hapraks, said need järjest suurema kõla. Au ja väärikus on need, mida mitte keegi teine ei saa ära võtta - mis on täiesti inimese enda kontrolli all. Tõsi, neist on väga raske pateetikasse või sentimenti langemata rääkida, küll aga saab neid õnneks näidata, nii laval kui elus.”

Liina Undile on see teistkordne koostöö Rakvere Teatriga. „Mulle väga meeldib Rakvere teatri inimeste julgus katsetada. Ma imetlen seda esimesest proovist alates näitlejate juures, kes on valmis iga mõtte või naerupahvakuga kaasa minema ning esimesest kavandite tutvustamisest tehnilisele meeskonnale, kes noogutasid vaikides ja ütlesid, et „saab küll“. Ehkki lava- ja kostüümikujundus on näiliselt lihtsad, on siin küllalt detaile, mis nõuavad nuputamist, olgu selleks maalingute tehnika, uste mehhanism või ajaloolised lõiked. Ning eriti äge on nende inimeste vajadus minna detailides lõpuni. Ka siis, kui kõik juba näiliselt töötab, leida veel see õige mitteveniv nöör või kostüümis õige raskusega narmatups,” selgitas Liina Unt.


Löwensköldide saagat on nimetatud Selma Lagerlöfi luigelauluks, mille ta lõpetas kümmekond aastat enne surma. Lagerlöf on kirjanikuna eriline ka selle poolest, et 1909. aastal pälvis ta esimese naisena Nobeli kirjanduspreemia. Tema tuntumad teosed Eestis on „Gösta Berlingi saaga” ning „Nils Holgerssoni imeline teekond läbi Rootsi”.

Samal päeval kell 16 mängiti väikses saalis Andres Noormetsa ja trupi koostöös sündinud "Alibit", mis esietendus suvel festivalil Baltoscandal.